Altijd leuk om iets over Agora te lezen vanuit het buitenland. Paul Magnuson is directeur onderwijsonderzoek aan de Leysin American School in Zwitserland. Zijn interessegebieden zijn onder meer de autonomie van leerlingen en leraren, innovatief lesgeven en leren, en een nieuwe kijk op onderwijs. Hij heeft een post geplaatst op LinkedIN met twee interessante innovaties: Agora en de Modern Classrooms van Robert Barnett.
Alternatieven voor standaardmodellen voor lesgeven en leren
Weinig mensen zullen serieus beweren dat leerlingen in hetzelfde tempo en op dezelfde manier leren, althans niet op een andere manier dan in zeer algemene zin. Toch zullen de meesten het erover eens zijn dat onze schoolsystemen sterk bevooroordeeld zijn ten gunste van standaardisatie die precies dat veronderstelt. Leerlingen worden regelmatig met leeftijdsgenoten in klassen geplaatst met vooraf vastgestelde curricula, die zich voor iedereen in hetzelfde tempo ontvouwen, ongeacht voorkennis en aantoonbaar leren.
Modern Classrooms van Robert Barnett
Robert Barnett worstelde als wiskunde docent met het voldoen aan de diverse behoeften van zijn leerlingen. Sommigen kenden de cursusinhoud al, dus verveelden ze zich. Andere leerlingen hadden aanzienlijke leerachterstanden, waardoor ze de weg kwijtraakten.
In plaats van nieuwe wiskunde inhoud live, in de klas, uit te leggen, legde Barnett de inhoud uit in korte video’s die zijn leerlingen altijd en overal konden bekijken. In plaats van leerlingen in zijn tempo door zijn inhoud te loodsen, ongeacht hun begrip, kregen ze de tijd die ze daadwerkelijk nodig hadden om elke les te begrijpen. En in plaats van leerlingen te laten doorstromen naar complexere inhoud voordat ze er klaar voor waren, eiste Barnett dat elke leerling de stof beheerste voordat hij verder kon. Daarna besteedde hij zijn tijd in de klas aan één-op-één werken en aan kleine groepjes leerlingen, waarbij hij elke individuele leerling de ondersteuning bood die de leerling nodig had.
Agora
Over Agora heeft Paul Magnuson gesproken met Jan Fasen, een van de oprichters van Agora, oud-directeur van de Vereniging Agora onderwijs en spreker op het Agora symposium van Hub050.
Agora biedt een alternatief voor traditioneel onderwijs door leerlingen een hoge mate van controle te geven over hun leerproces. Hun leerniveau of leeftijd speelt geen rol. Alle leerlingen worden individueel behandeld, want alleen dan krijgt elke leerling een eerlijke kans. Bij Agora ontwikkelen leerlingen zich samen met en dankzij elkaar. Het uitgangspunt voor elke leerling is: “Hoe kan mijn individualiteit en persoonlijke ontwikkeling van waarde zijn voor anderen?” De leerkracht helpt elke leerling vervolgens bij het ontwikkelen van een antwoord op deze centrale vraag.
Agora bouwt voort op de natuurlijke nieuwsgierigheid van leerlingen. Hun aandacht wordt getrokken door allerlei gebeurtenissen om hen heen. Een bepaalde gebeurtenis blijft hangen en grijpt hen. Het fascineert hen, ze willen er meer over weten, ze willen er alles over weten. Vervolgens onderzoeken ze wat hun aandacht heeft getrokken. Het curriculum staat, met andere woorden, niet van tevoren vast. De leerlingen creëren het op basis van hun interesses. Agora structureert hun individuele onderzoek rond vijf werelden: de wetenschappelijke, maatschappelijke, sociaal-ethische, artistieke en spirituele. Deze vijf perspectieven bieden studenten meerdere perspectieven om hun interesses te verkennen en te onderzoeken.
Er is veel autonomie voor leerlingen bij Agora, maar dat betekent niet dat docenten/coaches geen belangrijke rol spelen. Naast het streven om precies te weten wat nodig is om leerlingen te inspireren tot kennisontwikkeling en persoonlijke groei, begeleiden Agora-coaches leerlingen in hun ontwikkeling tot gewetensvolle, betrokken burgers. Het docententeam is onafhankelijk en sterk genoeg om een leeromgeving te creëren waarin elke leerling de ruimte krijgt om te floreren en zich optimaal kan voorbereiden.
3 mei 2025
Geef een reactie