Verslag van Marijke Brouwer in het Dagblad van het Noorden op 19 februari 2025.
Saaie lessen? Niet op Agora-scholen waar leerlingen leren vanuit eigen interesses en nieuwsgierigheid, zeggen de pleitbezorgers van een Agora-school voor voortgezet onderwijs in Groningen.
Dat zijn kinderpsycholoog en grondlegger van Beeldcoaching in Nederland, Christine Brons uit Groningen en oud-wethouder en onderwijsvernieuwer Michiel Verbeek uit Haren. Zij zouden graag zien dat er volgend schooljaar een begin gemaakt wordt met Agora-onderwijs in Groningen. ,,We zijn al tevreden als er één Angora-klas begint binnen een bestaande school. Daarvoor hebben we een schoolbestuur met ballen nodig, dat een nieuwe tak van onderwijs aandurft. Andere Agora’s zijn op zolder begonnen. Dat is voor ons ook een optie!’’, zegt Brons.
Brons en Verbeek houden samen met tien gelijkgestemden een symposium over onderwijsvernieuwing en Agora-onderwijs op woensdag 26 februari op CSG Kluiverboom in Groningen.
Brons en Verbeek willen zich niet sterk afzetten tegen het traditionele onderwijssysteem. Al valt er wel degelijk iets op aan te merken. Hun punt is dat dat systeem niet voor alle leerlingen geschikt is. ,,Kijk alleen al naar de duizenden thuiszitters in ons land. Of kijk naar leerlingen die al weten wat ze willen. Die ervaren al die andere vakken als ballast, maar moeten die vakken volgen’’, legt Brons uit.
Volgens haar en Verbeek vinden veel kinderen en jongeren op school de omgang met leeftijdsgenoten heel leuk, maar vinden ze de lessen saai en lopen ze vaak vast door een gebrek aan motivatie. De vakken sluiten onvoldoende aan bij interesses van jongeren. Ook kunnen ze niet allemaal even goed omgaan met het keurslijf van toetsen, huiswerk en examens.
Binnen Agora draait het om de autonomie en de eigen leervragen van jongeren. ,,De kern is dat ze hun eigen leervraag formuleren en zo hun leerproces in gang zetten. Ze worden ondersteund en uitgedaagd door deskundige coaches, die een groep van 18 leerlingen de hele week begeleiden. Naast de coaches zijn er ook externe deskundigen en vakspecialisten voor examenvakken aan de school verbonden’’, zegt Verbeek.
Hij benadrukt dat van vrijblijvendheid geen sprake is binnen het Agora-onderwijs. ,,Leren staat centraal, het is geen dagbesteding. Ieder kind heeft interesses en aangeboren nieuwsgierigheid. Professionals helpen jongeren die aan te boren en van daaruit kennis en vaardigheden te vergaren.’’
Bovendien moeten leerlingen op Agora-scholen hetzelfde eindexamen doen als leerlingen op reguliere scholen. In de eerste jaren op Agora staan de eigen leervragen of challenges centraal. Gaat de leerling richting een examen dan gaan de challenges in de richting van examenvoorbereiding. Examenvakken kunnen op Agora verspreid worden over twee jaar of zelf drie jaar. ,,We kunnen ons zodoende geen vrijheid blijheid veroorloven, we bieden veel structuur’’, zegt Brons.
Agora-onderwijs bestaat inmiddels 12 jaar, groeit gestaag en heeft overal in het land scholen. Maar niet in Noord-Nederland. Dat moet anders, vinden Brons en Verbeek. Volgens hen past deze nieuwe vorm van onderwijs bij een universiteitsstad als Groningen en vergroot het de keuzemogelijkheid van ouders, leerlingen en docenten.
Zij denken dat het belangrijk is dat een school zich niet voornamelijk richt op resultaten en het diploma, maar juist op het leven. Zo passen lessen over vriendschap, de actualiteit of meer praktisch over belastingaangifte uitstekend binnen het Agora-onderwijs. Ook draait het om het functioneren binnen een groep. Je leert niet alleen voor jezelf maar ook voor elkaar. Je wordt straks een lid van de maatschappij en moet kunnen samenwerken. Jongeren op Agora kunnen zichzelf zijn en in eigen tempo werken aan zelfvertrouwen en veerkracht, helpen elkaar en werken samen. En dat geeft een ontspannen sfeer!

Geef een reactie